Van, aki szereti a budapesti tömegközlekedést? Igen, van!
2019. április 16. írta: Mörk Márta

Van, aki szereti a budapesti tömegközlekedést? Igen, van!

Sokszor hallani, milyen rossz a békávé (emlékszem, kiskoromban mindig azt gondoltam, hogy valamilyen kávécég lehet az a BKV), vagy hát most már a békáká, milyen borzasztó a tömegközlekedés, micsoda rémes dolog folyamatosan busszal, villamossal utazni. De vajon tényleg így van-e?

83bkk4.jpg

Biztosan sokaknak igen. Természetesen mindenkinek más tapasztalatai vannak, és nem akarok senkit meggyőzni arról, hogy igenis, a Budapesti Közlekedési Központ a világ császára, de most mégis leírom a saját tapasztalataimat a budapesti tömegközlekedéssel kapcsolatban, és elmondom, hogy nekem összességében miért pozitív a közlekedési cégről alkotott véleményem.

Én Budapest egy viszonylag jó környékén, a második kerületben lakom, és minden nap busszal járok iskolába, illetve haza is busszal jövök. Emellett más alkalmakkor is sokat használom a tömegközlekedést, pl. ha orvoshoz megyek vagy színházba, moziba, vásárolni stb.

Leggyakrabban persze hétköznap reggel és délután utazom busszal, általában elég korán, hét óra után valamivel. Háromnegyed nyolcra benn szoktam lenni az iskolában. Fejből tudom a mindennapi buszom menetrendjét, és azt is tudom, hogy elég megbízhatóan pontos szokott lenni. Nem utazom sokat más buszokkal, de eddigi tapasztalatim alapján általában azok is pontosan érkeznek – nyilván vannak kivételek, főleg extrém időjárás vagy extrém nagy forgalom esetén, de egyébként is előfordul, hogy egy-egy busz lerobban vagy hasonló történik. Mindenesetre a járművek pontosságát illetően nagyjából pozitív tapasztalataim vannak. Főleg a villamosok és a metrók esetében. Nem is amiatt, hogy pontosak, hanem hogy nagyon gyakran járnak. Szükség is van rá, mert tényleg rengeteg embert kell szállítaniuk.

83bkk1.jpg

Villamossal nem olyan gyakran járok, de például a 4-es 6-ost sokszor használtam már, és tényleg nagyon gyakoriak a járatok, így általában nem is olyan túlzsúfoltak. Legtöbbször, ha nagyon akarok, találok magamnak ülőhelyet is – kivéve persze csúcsforgalomban, de olyankor sem szokott olyan elviselhetetlen lenni a tömeg. A metróval hasonlóképp. A kettes és négyes metrók a legmodernebbek és legkényelmesebbek, csúcsforgalmon kívül, délután, hétvégén nem szoktak nagyon zsúfoltak lenni, csúcsforgalomban meg nem nagyon szoktam azzal járni. Csúcsforgalomban sok az ember, de ilyenkor sűrítik is a járatokat, bár lehet, hogy ez egyes járatokon nem elég.

A hármas metró egy részen nem üzemel, metrópótló van helyette, ami tényleg nagyon gyakran jár, csúcsforgalomban kb. kétpercenként két csuklós busszal, ami azért elég impresszív teljesítmény. Persze így is létrejöhet tömeg, de el kell ismerni, hogy ebben az esetben a BKK tényleg igyekszik a legjobbat nyújtani. Ami a még a föld alatt közlekedő metrószakaszt illeti, amióta lecserélték a harmincéves kék, orosz metrókocsikat, és nem kell attól félni, hogy kigyullad a metró, sokkal elviselhetőbb a hármas metró környezete. Persze az állomások még mindig marha koszosak és régiek, de valahol azért érdekes is, hogy meghagyták az eredeti feliratokat. Azért remélem, jobban fog kinézni a metró, ha majd elkészülnek a felújítással. A kisföldalatti tényleg kicsi, és arra is ráférne már egy felújítás. A kocsijai elég szűkösek és kényelmetlenek, de remélem, nem szokott olyan óriási tömeg lenni rajta. Én még sosem jártam így, de persze csúcsforgalomban ez is lehet másképp. Azt persze értem, hogy a kisföldalattit nagyban átalakítani szentségtörés lenne, hiszen az történelmi emlék, így hát, ha időnként nagy lenne a tömeg, az egyetlen, amit a BKK tehet, az az, hogy sűrítik a járatokat, mert a kocsikból nem lehet több (mármint egy szerelvényben), és akkora az állomás, amekkora.

83bkk3.jpg

Beszéljünk a különböző járművek állapotáról. Azok a buszok, amikkel én járok, most már többségében alacsonypadlós, modern buszok, nem pedig régi Ikarusok. Ezeket a buszokat egyébként szeretem, szerintem jó minőségű és kényelmes járművek, bár egyes buszokon helyenként el van szakadva az üléshuzat vagy nagyon koszos, és erre nem figyelnek eléggé oda. És ha a sofőr elfelejti bekapcsolni télen a fűtést vagy nyáron a klímát, az is eléggé be tud tenni a jó utazási élménynek. Szerencsére ilyet keveset tapasztaltam. A rendesen karbantartott és jól fűtött vagy klimatizált alacsonypadlós Mercedes buszok elég kényelmesek tudnak lenni. Egyébként még a régi Ikarus buszok sem olyan borzasztóak, feltéve, hogy azok is rendesen karban vannak tartva és biztosítják a megfelelő hőmérsékletet. Szerintem a régi buszok ülései sem nagyon kényelmetlenek. Azért az jó, hogy fokozatosan (remélhetőleg) mindegyiket le fogják cserélni alacsonypadlósra.

83bkk7.jpg

A villamosokkal hasonlóképpen vagyok, az alacsonypadlósokat szeretem, az új CAF villamosok is nagyon jók, de a Combino se rossz. Villamosoknál sok vonalon még a régi, magaspadlós járművek közlekednek (pl. 2-es villamos), amik szerintem szintén elég kényelmesek, és ha nincs túlzsúfoltság, teljesen elviselhetők. Már persze ha nem érzi magát az ember úgy, mintha szaunában vagy jégszekrényben ülne. Gondolom az új, korszerűbb járműveken azért jobb a hőmérséklet-szabályozás, mint a régi társaikon, meg hát persze az ilyen régi típusú járművekre nehéz babakocsival vagy kerekesszékkel feljutni. Bár babakocsival, főleg, ha összecsukható, nagy nehezen azért meg lehet oldani, és sokszor vannak előzékeny emberek, akik segítenek is a fel-vagy leszállásban a babakocsis szülőknek. Tolószékkel persze kábé lehetetlen, mivel azt nyilván nem tudja az ember maga előtt felrakni a lépcső tetejére és utánamenni, egy tolószékes ember magaspadlós villamosra vagy buszra juttatásához több ember együttes ereje és segítsége kell. Ha ilyen helyzet áll elő, gondolom a sofőr kötelessége segíteni, de sok járat esetében vannak olyan kijelölt időpontok, amikor alacsonypadlós járművek közlekednek, hogy ha máskor nem is, legalább egyszer-kétszer a kerekesszékesek is feljussanak a többnyire régi járművekkel közlekedő villamosvonalakra is.

83bkk5.jpg

Ami pedig a tisztaságot illeti. A legtöbb járművön, amivel én közlekedtem, ez is úgy nagyjából rendben volt; nem szokott eldobált szemét lenni, bár persze erre is volt példa, mindig akad egy-két igénytelen ember. De a legtöbb BKK járművön egyáltalán nem volt a földön vagy az üléseken szemét. Rágókkal sokkal gyakrabban találkozni pl. az ülések aljára vagy az ablakkeretbe nyomva, de hát nem kell az ablakkeretbe vagy az ülés alá nyúlkálni. Ettől független persze takaríthatnák gyakrabban a járműveket, mert az ülések gyakran elég porosak, koszosak szoktak lenni, az ablakokról nem is beszélve. Ez utóbbiak általában a szélükön szoktak elég porosak lenni, de nem annyira, hogy ne lehessen átlátni rajtuk, de azért mégis meglátszik rajtuk a kosz. Az újfajta BKK buszokon egyébként az üvegrészek le vannak fedve műanyag fóliával, és ezek a fóliák kábé mindegyikének feljött a sarka, aztán beporosodott, amitől a ragacsosságát elvesztette, és nem lehet visszanyomni többé eredeti helyére, ezért ott lifeg tehetetlenül, amíg valaki el nem kezd játszani vele és le nem töri. Én, ha ablak mellett ülök, néha szoktam hajtogatni ezeket a feljött fóliasarkakat. A belső üvegfalak fóliái is feljönnek, azokon pedig légbuborékok szoktak keletkezni. Azokat szerettem régebben nyomogatni, most már nem olyan gyakran látok ilyet, de egyébként nem olyan borzasztó zavaróak.

83bkk8.jpg

Szóval igen, a járművek tisztaságán (meg a metróállomások tisztaságán, jaj, és főleg az aluljárók tisztaságán) lehetne javítani, de nincsenek borzalmas állapotban. Szóval én emiatt (sem) utálom a BKK-t, amit viszont nagyon nem szeretek, azok az automaták. Persze, tök jó ötlet, hogy legyenek automaták, egyszerűbb így a jegy-és bérletvásárlás, de az érintőképernyő egyszerűen katasztrofális. Nagyon erős, többszöri megnyomás után is alig érzékeli, hogy mit nyomott meg az ember, ami nagyon lelassítja a vásárlást és teljesen felőröli az ember idegeit. Nem egy buszt szalasztottam már el amiatt, hogy a rohadt automatával vesződtem, ami nem akarta érzékelni az ujjamat. És esküszöm, nem az én ujjamban van a hiba, mert az apukám, az anyukám és az öcséim is mind így vannak ezzel, meg gondolom mások is. Egyszerűen nem működik jól az érintőképernyő, és sajnos időnként lefagy. Na, az kifejezetten idegesítő. Ja, és nehezen nyeli be az automata a pénzt. Ezen kívül más bajom nincs a BKK automatákkal, az ikonok és az utasítások érthetőek, és ha nem lenne az a fránya érinthetetlen képernyő, akkor elég gyors lenne a vásárlás folyamata is. A nyomtatás meg a visszaadás tényleg gyorsan megy.

83bkk6.jpg

Ezeken kívül persze ott van még az is, hogy nincs rendes online jegyrendszer, nincsenek elektronikus jegyek. Lehet ugyan a neten jegyet/bérletet venni, de azt aztán át kell venni valahol, vagy kiszállítják, amennyiben legalább 10 bérletet vagy legalább 400 darab hőpapíregységnyi terméket rendeltünk. Vannak ennél sokkal korszerűbb rendszerek, pl. a londoni Oyster Card, amivel van személyes tapasztalatom – az egy nagyon jól működő rendszer. Persze azért így sem megoldhatatlan a jegyvásárlás, hiszen automaták most már nagyon sok buszmegállóban vannak, de minden fontos közlekedési csomópontban biztosan van egy-kettő, és minden buszsofőrtől lehet jegyet kapni 450 forintért (pontos összeget kell adni, ami idegesítő, de azért ez is megoldható). Hát, nem olcsó a jegy, meg a bérlet sem, de hát a BKK-t is fenn kell tartani valamiből.

Mindezekkel együtt nekem alapvetően pozitív tapasztalatom van a BKK-val, szeretek a buszokon és a villamosokon utazni, mert viszonylag gyorsak, kényelmesek és megbízhatóak, a fűtés vagy klíma általában nem szokott gond lenni és a járművek állapota is tűrhető. Nagyon sok múlik az utasokon és a forgalmon is persze. Ha sokáig áll a busz a dugóban vagy egy kifejezetten kellemetlen alakkal kerülünk egy buszra, aki botrányosan viselkedik, esetleg egy ordító csecsemőről van szó, aki nem hajlandó lenyugodni, az persze nagyon leronthatja az élményt. Minden járatot és vonalat egybevetve Budapest tömegközlekedési ellátása kifejezetten jó, még a legmesszebb lévő elővárosokba is járnak buszok, amiknek persze sokáig tart célba érni, de hát nem véletlen lakunk itt kétmillióan. Nagy a város, messze van a központtól Telki, Nagykovácsi, Budakeszi, Göd. Nekem minden eddigi tömegközlekedési járattal jó élményeim voltak, egy-két esettől eltekintve (például amikor egy reggel lerobbant a busz vagy hasonlók), sőt, voltak nagyon jó és érdekes élményeim (például amikor egy reggel a buszvezető bácsi megkért, hogy mondjam neki, merre kell menni, mert nem tudja az utat – először volt azon a járaton. Szerencsére én mindennap azzal a busszal megyek, úgyhogy tudtam az utat és segítettem neki.) Persze lehetne még javítani a tömegközlekedésen, a járatok pontosságán, gyakoriságán, korszerűségén, az e-jegyrendszer bevezetése jó lenne (mármint működő e-jegyrendszer, nem olyan, amin keresztül 50 forintért lehet megvenni a tízezres bérletet). Tudom, hogy egyes járatok, egyes buszvonalak jobbak, mások kevésbé, de én azért nagyrészt szeretem a BKK-t, és szeretem a budapesti tömegközlekedést, ami a budai fonódó elkészülte óta Budán is normalizálódott, és mára egészen jó állapotban van. Egyáltalán nem rossz, még más európai városokhoz képest sem (már amennyit láttam más európai nagyvárosok tömegközlekedéséből, az alapján a budapesti nem kifejezetten rossz), és én igazán örülök, hogy az elmúlt kb. másfél évszázadban ilyen sokat fejlődött. Remélem, a jövőben is hasonlóképpen fejlődik majd, és szép lesz a hármas metró, ha felújítják. És azt is remélem, hogy valamikor lecserélik azokat az átkozott jegyautomatákat.

Mörk Márta (AKG, 10. évf.)

 

 

LIKE - értesülj az új cikkekről!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://subject.blog.hu/api/trackback/id/tr114763548

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása