Az internet elterjedése óta az egész világon természetessé vált sokunk számára a különböző közösségi médiaplatformok használata. De valószínűleg nem sokan gondoltunk még bele, hogy mit is jelent ez, és mennyire megváltoztatta az emberiséget. Olyan szinten a mindennapjaink részévé vált, hogy bele se gondolunk a negatív hatásaiba, pedig vannak ilyenek, és nem is kevés.
Először is, ami talán a legegyértelműbb, a függőség. Ezek az alkalmazások mind úgy vannak megtervezve, hogy minél élvezhetőbbek legyenek, hiszen mindegyiket egy profitorientált magáncég üzemelteti, és nekik abból van bevételük, ha minél több felhasználó tölt időt az oldalukon. Ennek érdekében olyan algoritmusokat használnak, amikkel mindig számodra érdekes posztokat láthatsz, és a villódzó fények és hangok miatt az időérzéked teljesen elveszik. Mindig csak a következő videót akarod megnézni, és mire rájössz, hogy mennyi ideje használod az alkalmazást, már órákat töltöttél rajta. Egy idő után az agyad ösztönösen elkezdi megnyitni az appokat, és ekkor kezdődik el az igazi függőség. Hiszen sok ember, abban a pillanatban, amint nem éri valamilyen inger a külvilágból, megnyit egy ilyen alkalmazást, és hirtelen különböző hangok és képek ezrei jelennek meg a képernyőjén, amik folyamatosan fenntartják a figyelmét (ezért is van, hogy annyira kifáradunk telefonozás után). Viszont ennek rengeteg negatív hatása van az életünkre. Például csökken a figyelmünk, hiszen annyira hozzá vagyunk szokva a 20-30 másodperces rövid videókhoz, hogy ami annál hosszabb, az nehezen tud lekötni. Vagy „szürkébbnek” látjuk a hétköznapokat, hisz a telefonunkon egy nem-realisztikus világot láthatunk: a legszebb tájjal, a legjobb ételekkel stb. Ezek miatt a szerkesztett és beállított képek miatt megváltozik a fogalmunk a jó minőségről, és ami eddig jó volt, az csak elfogadható lesz. Az emberek kevésbé lesznek boldogok, mivel óhatatlanul is a képeken látott fals valóság képét akarják megvalósítani.
Másodszor, a közösségi médiaplatformok hatalmáról. Nem úgy értem, hogy egy-egy ember fölött volna hatalmuk, hanem az egész társadalom fölött. Ezek a cégek nagyon befolyásosak. Rengeteg pénzt keresnek reklámokkal és különböző egyéb bevételekkel, szóval egyértelmű, hogy nagy befolyásuk van a világgazdaságra (kb. 160 milliárd USD évente). A világ egyik leggazdagabb embere, a Twitter tulajdonosa Elon Musk, akinek a posztjait emberek milliói olvassák. Ha ő írja ki az oldalára, hogy vegyenek egy bizonyos fajta részvényt, akkor azt sok százezer ember meg is fogja tenni.
Egy átlagember jogosan gondolhatja, hogy őt miben befolyásolja az, ha megnéz egy pár videót a TikTokon. De a valóságban elég erősen befolyásolja az értékrendünket és a gondolkodásunkat, ugyanis a fiatalabb generációk nagy része a közösségi médiaplatformokról szerzi a híreket. És például az Instagramnak jelenleg kb. 1,7 milliárd aktív használója van, ami nagyjából a Föld népességének egyötöde.
És végül, de nem utolsósorban az ún. cyberbullying (internetes zaklatás). Köztudott, hogy az internet népe nem a legtámogatóbb közösség, hiszen sok kilométeres távolságból, arc és név nélkül bárki képes bármit írni. Viszont abba nem gondolnak bele, hogy a gép túloldalán is egy ember ül, akinek ugyanúgy vannak érzései. Sajnos az interneten egyre több ilyen ember van, és emiatt sok embernek lejjebb került az önbecsülése.
Az internet és a social media az emberiség egyik legnagyobb találmánya, és a most felsorolt hátrányokkal szemben rengeteg előnye is van. Viszont mindenképpen oda kell figyelni arra, hogy nehogy a rabjai legyünk.
Trautmann Bálint (AKG, 9. évf.)
LIKE - értesülj az új cikkekről!