Nem internetezek olyan nagyon régóta, körülbelül négy éve annak, hogy megkaptam az első gépemet, azóta megyek fel napi szinten a netre. Négy év nem olyan sok idő, de valahogy érdekes módon mégis úgy érzem, hogy „régen” a YouTube-on kevesebb, sokkal kevesebb reklám volt.
Persze, mindig is voltak reklámok a YouTube-on és más website-okon, de az utóbbi időben mintha megsokszorozódott volna a számuk. Nem tudom, mitől van ez, vagy hogy egyáltalán így van-e, és nem csak az agyam „régi szép idők” funkciója színezi-e ki az emlékeket, de az biztos, hogy mostanában, ha rákattintok egy YouTube videóra, akkor eléggé biztos lehetek benne, hogy legalább egy reklám lesz benne – általában a videó indulása előtt, gyakran pedig a videó végignézése után is. Sokszor az is előfordul, hogy a videó lejátszása közben elindul egy reklám. Ez utóbbi természetesen a legidegesítőbb, hiszen ilyenkor nem is számít rá az ember. Bár újabban mindig megjelenik a reklám lejátszása előtt egy kis figyelmeztetés a jobb alsó sarokban, hogy 5 mp múlva hirdetés, és elindul a visszaszámlálás, de számomra ez semmilyen irányba nem befolyásolja, hogy mennyire tartom idegesítőnek a videókat megszakító reklámokat. Eléggé.
Egy-két videó közbeni reklámot még csak el tudok tűrni, de nem kifejezetten szeretem őket, és a videók előtt-után megjelenő reklámokért sem vagyok oda. Még a videók végén megjelenő reklámokat utálom legkevésbé, hiszen akkor már végignéztem a videót, megállíthatom a reklámot, vagy rákattinthatok egy másik videóra, hogy aztán annak a lejátszása előtt persze egy újabb reklámba fussak bele.
Hála a jó égnek, hogy a legtöbb reklámot 5 másodperc után legalább át lehet ugrani. Vannak persze 6 másodperces, átugorhatatlan reklámok, de azok közel sem olyan rosszak, mint a 15 másodperces, átugorhatatlan verzióik.
Hát igen, nem rajongok kifejezetten az átugorhatatlan reklámokért. De az átugorhatókat is mindig át szoktam ugrani. Amint elkezd játszani a reklám, rögtön odaviszem az egeret az átugrómezőre – ahol persze egyelőre még csak azt írja ki: 5 másodperc múlva átugorhatja ezt a hirdetést –, majd amint át lehet ugrani, átugrom.
Érdekes kérdés, hogy miért idegesítenek ennyire. Nem néztem sok tévét gyerekkoromban, de amikor igen, általában türelmesen végigültem a reklámokat, esetleg kimentem pisilni közben. A moziban is mindig nyugodtan, csöndben, idegeskedés nélkül végigülöm a reklámokat és az előzeteseket. Nem tudom, akkor a YouTube-on miért van ez másképp. Talán maga a tény, hogy egyáltalán át lehet ugrani, azt sugallja, hogy át akarjam ugrani, és az 5 másodperc kötelező megtekintéshez (már amennyiben meg akarjuk nézni a videót is utána) képest a 15 másodperc már kibírhatatlannak tűnik, míg a moziban 15-20 perc előzetest egy mukk nélkül ülök végig. De valószínűleg az is benne van, hogy 15 másodperc vagy főleg egy félperces, egyperces reklámfilm végignézése mondjuk egy négyperces zenés videóért nem igazán éri meg. Ha másfél percig reklámot nézek, aztán négy percig azt a tartalmat, amiért rákattintottam a videóra, majd ismét reklámot, akkor nem volt sok értelme felmenni erre az oldalra, hiszen kábé ugyanolyan arányban nézek olyan tartalmat, ami tényleg érdekel, és olyat, ami egyáltalán nem, sőt, idegesít. Míg a moziban 15-20 perc reklám és előzetes (az előzeteseket egyébként sokkal jobban élvezem nézni, mint a reklámokat, és hasznosabbak is, ha találok közöttük olyan filmet, ami tetszik) után egy másfél-kétórás, megszakítás nélküli film következik, amit tényleg élvezek nézni (jó esetben), és a tévében is sokszor vetítenek megszakítás nélkül filmeket.
El kell ismerni azonban azt is, hogy a mozihoz mégiscsak pénzért vesszük a jegyet, és a tévéért is fizetünk, míg a YouTube egy teljesen ingyenes szolgáltatás, és a tartalom készítőinek, a YouTube-videósoknak is ugyanúgy ki kell fizetniük a villanyszámlát, mint bármely másik dolgozó embernek. Mondjuk ez a mozi-tévé-YouTube összehasonlítás elég ironikus – az, hogy a moziban és a tévében sokkal hosszabb és átugorhatatlan reklámokkal találkozunk, pedig fizetünk, lehet, hogy ez alapján akkor oda egyáltalán nem kellenének reklámok. Csakhogy ha nem raknának reklámokat a moziban a filmek elé és a tévében a műsorok közé, akkor ezek a cégek ugyanúgy csődbe mennének, mint a YouTube és a youtuberek, ha nem lennének reklámok a videókon.
Biztos ugyanígy van ezzel a Facebook is, az utóbbi időben ugyanis a Facebook felületén is megjelentek a videókon hirdetések. Ráadásul még csak nem is átugorható hirdetések! És többségében nem is 5 másodpercesek. Nem nézek sok videót Facebookon, többnyire csak főzős videókat, de ha az egyiknek a közepébe belevág egy hirdetés, akkor általában lejjebb tekerek és abbahagyom a videó nézését. Nem élvezem ezeket a reklámokat nézni, főleg, ha már vagy háromszor láttam őket, de ahhoz képest, amit a tévében nyomnak le főműsoridőben, ezek a facebookos kis reklámfilmek semmik.
Természetesen létezik megoldás az idegesítő reklámokra: egy adblocker, amit nemrég én is letöltöttem. Erre főként az motivált, hogy már igazán nagyon elegem volt a rengeteg YouTube-reklámból, és tanulás közben, amikor zenét hallgatok, nem tudom egyik számot a másik után meghallgatni. Én az Adblock Plust használom, amit Google Chrome-ban kiegészítőként lehet letölteni, teljesen ingyenes. Elég jól működik, a YouTube- és a Facebook-reklámokkal mind kikezd, legalábbis én, amióta letöltöttem, nem láttam reklámot egyik felületen sem. A weboldalakon, képben megjelenő hirdetéseket nem feltétlenül tünteti el, de ezek engem annyira nem idegesítenek. A legrosszabbak mindig a videóban megjelenő reklámok, és ezekre jó gyógyír, úgyhogy szívesen ajánlom mindenkinek.
Mörk Márta (AKG, 11ny. évf.)
LIKE - értesülj az új cikkekről!